mandag 14. februar 2011

D&D: kalender

Denne posten fikk oppdatert formatering den 9. oktober 2023. Jeg greide dessuten å finne et par bilder til å erstatte iallfall to av dem som ikke lenger vistes. Til sist la jeg til noen overskrifter til den nederste tabellen. Alt annet er uendret.

Universet jeg leder spillerne mine gjennom, er en salig blanding av mye rart. Jeg ønsker å gi det en følelse av historisk korrekthet, og holder derfor på å innføre et pengesystem som gjenspeiler den historiske 1:20:240-normen (som ble brukt i bokføringssammenheng), for å gjøre gull til gull.

En annen ting jeg har gjort, er å plassere småsteder med ikke mer enn en lang dagsreise fra hverandre, og spre de større byene langs viktige knutepunkt, samt å la småsted som får viktige funksjoner (som Fellstad som har fått sølvgruven oppe å gå igjen, takket være Henk, Kyrnyn, Mmimas og Cordelia) vokse, akkurat slik det var – med markeder da de kom i stand (som i Nytårn, som ikke hadde noe marked sist de var der, men nå til og med har bygd palisadevegger). Jeg har dermed forsøkt å gjenspeile de historisk-økonomiske sammenhengene også.

Bilde av forsiden av boka Dungeon Master’s Guide v. 3.5
Bildet er fra Abe Books.
Bilde av forsiden av boka Player's Handbook v. 3.5
Bildet er fra Turnwatcher.com.

Jeg har altså i stor grad prøvd å hente inspirasjon fra middelalderen, slik den var, og har brukt kunnskapene jeg har fått under forelesningene, samt internett (hurra for Delta!) til å få det historiske suset over det.

Øvrig inspirasjon har vært grundig lesning av DMG og PHB, som gir god kjennskap til Greyhawk 1, 2 3, en verden jeg liker og føler meg hjemme i.

Bilde fra Baldur's Gate som viser en gruppe eventyrere som møter en svartdrage.

I tillegg har jeg hentet en god del inspirasjon fra Forgotten Realms, slik jeg ble kjent med det gjennom Baldur’s Gate-spillene og ikke minst bøkene til Salvatore. FR-universet er satt til den europeiske høymiddelalderen, og åpner derfor for atskillig flere mekaniske løsninger, og i tillegg er det vel ikke feil å si at den høymagiske verden som skildres, i høy grad er begrunnet slik etter prinsippet magi erstatter teknologi, noe skaperen av Eberron 4, 5, 6 har tatt helt ut. Jeg liker idéene hans, men har til nå ikke sett meg tid eller lyst til å sette meg nok inn i Eberron til å spille helt og holdent i Eberron-verdenen.

Men, nå har jeg hatt nok digresjoner… En av tingene jeg liker ved FR-universet, er dato- og kalendersystemet. De har klart å forene et 365,2568-dagers år med et tidagerssystem. Nå vet de som spiller med meg, og de som har fulgt med på D&D-postene mine har sikkert også merket seg det, at jeg liker å spille på norsk. Det blir atskillig mer troverdig og lettere å leve seg inn i og føle og kjenne verden, når man greier å la verden leve på norsk. Derfor satte vi (Kjersti, Charlotte og jeg) oss ned og oversatte Harptos-kalenderen til norsk. Vi ønsket ikke å lage en direkte oversettelse, men snarere en som beholdt stemningen i måneds- og ukenavnene. Her er resultatet av hva vi gjorde (for en fire – fem år siden, skulle jeg tro):

Kalender i Tor-Ivars D&D-verden
#HøymålHøytidCommon TongueAlltunge
De norske navnene på månedene og dagsnavnene er bevisst skrevet med små bokstaver, for å hindre leseren i å tro at det er tvungen stor forbokstav (måneder og ukedager skrives som kjent med små bokstaver på norsk).
1HammerMidwinter
vinterfesten
Deepwinterdypfrosten
2Alturiak
The Claw of Wintervinterhold
3Ches
The Claw of the Sunsetssolfall
4TarsakhGreengrass
gressgrønt
The Claw of the Stormsstormgrep
5Mirtul
The Meltingsmeltingen/-a
6Kythorn
The Time of Flowersblomsterverv
7FlameruleMidsummer/midtsommer
skuddår, også
Shieldmeet/skjoldating
Summertidehøysommer
8Eleasis
Highsunhøysol
9EleintHighharvestide
slåttefest
The Fadingskumringen/-a
10Marpenoth
Leaffallløvfellingen/-a
11UktarThe Feast of the Moon
månegilde
The Rottinghøsthell
12Nightal
The Drawing Downnyvinter
Månedskalender
Uke Dag
Ny­måne
1. tidag
1. dag i ny­måne
1.
2. dag i ny­måne
2.
3. dag i ny­måne
3.
4. dag i ny­måne
4.
5. dag i ny­måne
5.
6. dag i ny­måne
6.
7. dag i ny­måne
7.
8. dag i ny­måne
8.
9. dag i ny­måne
9.
10. dag i ny­måne
10.
Midt­måne
1. tidag
1. dag i midt­måne
11.
2. dag i midt­måne
12.
3. dag i midt­måne
13.
4. dag i midt­måne
14.
5. dag i midt­måne
15.
6. dag i midt­måne
16.
7. dag i midt­måne
17.
8. dag i midt­måne
18.
9. dag i midt­måne
19.
10. dag i midt­måne
20.
Ne­måne
3. tidag
1. dag i ne­måne
21.
2. dag i ne­måne
22.
3. dag i ne­måne
23.
4. dag i ne­måne
24.
5. dag i ne­måne
25.
6. dag i ne­måne
26.
7. dag i ne­måne
27.
8. dag i ne­måne
28.
9. dag i ne­måne
29.
10. dag i ne­måne
30.
Høy­tids­dag
31.
Høy­tids­dag (skudd­år)
32.

5 kommentarer :

  1. Du er en helt fantastisk geek når det gjelder D&D! Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde en slik lidenskap for noe! *beundre*

    =)

    SvarSlett
  2. Jeg tror det var et kompliment, og i så fall sier jeg tusen takk! Og at jeg har lidenskap, ja, det vil jeg tro. Du har forresten fått en e-post.

    SvarSlett
  3. Det var HELT KLART et kompliment!! =)

    SvarSlett
  4. Dark Elf Trilogy er en bra serie:) Digger Drizzt og Montolio^^
    Er D&D vanskelig å lære seg?, alltid hatt lyst å prøve

    SvarSlett
  5. Heisann, Svein Ketil.

    Det er hyggelig å se at du leser bloggen min. For svar på spørsmål, ta en titt på den nyeste posten min.

    SvarSlett

Jeg har nå valgt å ta sjansen på å la alle som ønsker skrive en kommentar. For å forhindre uønskede robotkommentarer, har jeg valgt å slå på kommentarmoderering.

Ta hensyn, og les over det du har skrevet før du sender det.